Wednesday, March 14, 2012

#1 Kawan

Hari ni 1hari hujan, tak henti2. silap haribulan boleh banjir nih.tapi Entri hari ni tak de kena mengena pun dgn cerita hujan nih. aku cuma nak menulis pasal kawan selamanya. bab kata orang putih la... 



Kawan masa suka memang senang nak dapat,tapi ramai ke kawan yang nak bantu kita masa kita dalam kesusahan. Gerenti tak ramai punyee!!! sejujurnya bukan senang nak cari sahabat yang sejati 


Allah s.w.t ada berfirman dalam surah az-Zukhruf, ayat 67 yg bermaksud "pada hari itu sahabat-sahabat  karib sesetengahnya akan menjadi musuh kpd sesetengahnya yg lain kecuali org-org yg persahabatannya berdasarkan taqwa." 


sebab tu lah kita sendiri kena jadi sahabat yg baik kpd kawan-kawan kita dan harap mereka pun jujur dan ikhlas utk berkawan dgn kita.

mcam mnyesal je!!!!

1)Memberitahunya bahawa kita kasih dan sayang kepadanya.
Rasulullah s.a.w bersabda:"jika seseorang kasih pada seseorang maka hendaklah dia memberitahu temannya."(HR Abu Daud) 

2)Apabila berpisah dgn sahabat maka hendaklah kita mendoakan sahabat kita tanpa pengetahuannya. Rasulullah s.a.w bersabda:"setiap hamba muslim yg mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya pasti akan didoakan malaikat dengan berkata engkau juga akan mendapt seumpamanya."(HR Muslim) 

3)sentiasa bermanis muka ketika berjumpa dgn sahabat.
Rasulullah s.a.w bersabda:"janganlah kamu meremehkan kebajikan sedikit pun, sekalipun dengan berjumpa temanmu dalam keadaan wajah yang ceria."(HR Muslim)

4)Segera bersalaman ketika bertemu.
Rasulullah s.a.w bersabda:"setiap 2 orang islam yang berjumpa dan bersalaman pasti akan diampunkan dosa kedua-duanya sebelum mereka berpisah."(HR Abu Daud) 


5)Sentiasa menziarahi sahabat kita.  
Rasulullah s.a.w bersabda:" hendaklah kamu menziarahi sekali, nescaya akan bertambah kasih sayang antara kamu."


6)Memberi hadiah
Rasulullah s.a.w bersabda:"hendaklah kamu salung memberi hadiah, nescaya kamu akan berkasih sayang."(HR Thabrani) 

7)Membantu sahabat dalam kesusahan.
Rasulullah s.a.w bersabda:"orang yang berjalan untuk menunaikan hasrat sahabatnya lebih baik daripada orang yang beriktikafs elama 2 bulan."(HR Hakimi)


sumber tips dari: Ukhuwah Islamiah

sahabat kawan seiman 
satu jalan dalam kenangan
tak pernah lepas dari ingatan
kerana Allah jadi tujuan

p/s:aku ni pun bukan kawan yg baik sanggat macam biasa same2lah kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain supaya kita jadi sahabat yg lebih baik....



No comments:

Post a Comment