Wednesday, March 21, 2012

#2 kisah Nabi Sulaiman dan Semut


langit kebiru-biruan tanpa kumpulan awan membuatkan cuaca hari ni agak panas, lebih kurang 31'C. deruan angin datang dan pergi, dlm erti kata lain macam biskut kejap ada kejap tak ada.

yg kat atas ni mukaddimah baru... kat bawah ni cerita yg aku nak sampaikn sebenarnya..

tengok gambar semut kat bawah ni membuatkan aku teringat pada suatu kisah. mungkin ada yg pernah dengar cerita ni dan mungkin juga ada yang dah lupa dan mungkin juga ada yang tak pernah dengar langsung kisah semut ni.. cerita-cerita macam ni biasanya kita dengar dan layan masa sekolah tadika dan rendah. bila dah meningkat dewasa ni, al-maklum sajalah tepuk dada, tanya diri sendiri..


 kali ini aku nak berkongsi cerita tentang:

"kisah Nabi Sulaiman dan Semut"

Nabi Sulaiman a.s adalah satu-satunya nabi yg diberikan oleh Allah keistimewaan yg membolehkannya memahami bahasa setiap makhluk di muka bumi Allah. menurut sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman bertanya kpd seekor semut,"Wahai semut! berapa banyakkah makanan yg diperlukan oleh engkau dalam tempoh 1 tahun?"

"sebesar biji gandum" jawab semut. 

kemudian Nabi Sulaiman memberikan semut gula yg besarnya sebiji gandum lalu memeliharanya dlm sebuah botol. setelah genap 1 tahun, Nabi sulaiman membuka botol utk melihat nasib si semut. Namun didapatinya semut hanya memakan sebahagian saja drpd gula ini.

"mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?" 
tanya Nabi Sulaiman.

"dahulu aku bertawakal dan pasrah diri kpd Allah,"jawab si semut. "dengan tawakal kpd Nya aku yakin dia tidak akan melupakanku. dan ketika aku berpasrah kpdmu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat padaku pada tahun berikutnya hingga aku akan diberi gula sebesar sebiji gandum lagi @ engkau akan lupa kpdku. maka dari situ, aku harus  tinggalkan sebahagiannya sbg. bekalan utk tahun berikutnya."

drpd kisah di atas, kita dpt belajar sifat tawakal dan ikhtiar dari seekor semut (malunya aku.. belajar dgn semut!!!)  

semut lebih yakin kpd Allah ketika di luar botol berbanding "jaminan manusia" ketika berada di dlm botol. utk itu semut telah mengambil langkah bijak dgn berjimat cermat dgn memakan separuh saja, dan separuh lagi disimpan, jika berlaku sesuatu diluar jangkaan dia masih bertahan krn masih ada baki makanan yg boleh digunakan.

walaupun Nabi Sulaiman seorg manusia yg kaya, dia tetap manusia biasa dan tidak boleh dijadikan sepenuhnya tempat bergantung walau bagaimana kasih nabi Sulaiman, dia tetap seorg manusia biasa. hal itu suda diketahui oleh semut. oleh itu, dia tidak yakin dgn janji nabi Sulaiman pd dirinya.

bukan takut Nabi Sulaiman memungkiri janjinya, tetapi khuatir Nabi Sulaiman tidak mampu utk memenuhinya krn sifat manusianya.


***peringatan: tawakal @ berpasrah diri hanyalah kpd Allah s.w.t semata-mata dan bukan kpd manusia.

No comments:

Post a Comment