Tuesday, May 29, 2012

#8 BERHATI-HATI bila mendapat hadiah.

PADA zaman Umar Ibnu Abdul Aziz, ada orang ingin memberinya hadiah, tetapi pemerintah islam itu menolaknya. Mengapa? 

malah mereka yang memberikan hadiah itu berkata:"sesungguhnya Rasulullah s.a.w pun menerima hadiah".

tahu apa jawapan Umar Ibnu Aziz ? katanya:" hadiah pada zaman Rasulullah s.a.w adalah sebenar-benar hadiah, tetapi pada zaman ini, hadiah sudah menjadi rasuah."

dalam satu lagi kisah lain, seorang amil bernama Ibn al-Lutbiyyah dimarahi oelh Rasulullah s.a.w kerana sebaik pulang dari tugasnya mengutip zakat, dia membawa harta dan berkata:" ini untuk kamu dan ini mereka hadiahkan kepadaku."

mendengar kata-kata Ibn al-Lutbiyyah itu, Nabi s.a.w marah lantas bersabda :"cuba kamu duduk dirumah ibu bapa kamu sambil menunggu, adakah kamu diberi hadiah atau tidak."

yang dimaksudkan Rasulullah s.a.w ialah Ibnu al-Lutbiyyah tidak akan menerima hadiah tersebut kerana keperibadian, keakraban atau pertalian darah dengan orang yang memberi hadiah itu. sebaliknya dia mendapat hadiahitu kerana tugas sebagai amil dan Ibnu al-Lutbiyyah tidak berhak menerimanya. 

berpandukan kepada kisah-kisah ini, kita juga perlu berhati-hati apabila diberi hadiah. tanyalah kepada diri berasakan iman: Adakah ini mungkin dilarang syarak?

*******
sumber: majalah iman

No comments:

Post a Comment